- där tankar ebbar ut i ord

torsdag, december 22

operation storstädning

Idag var det dags för den årliga julstädningen. Inga skämt. Jag tror aldrig att jag har julstädat så bra som i år. Jag dammade, putsade, tvättade, skurade och dammsög. Eller, rättare sagt, jag gjorde det som kan betecknas "kul" och pappa fick stå för resten när mitt intresse slocknade. Jag sorterade papper, dammsög lite här och där och gjorde espresso. Vad det sista har med städning att göra, det kan ni klura ut åt mig.
Jag kan dock få sjuka infall ibland, som när jag härom helgen putsade hela kristallkronan, eller när jag klockan tolv på natten skulle rensa skafferiet. oh – hej kardemumma från 94.
– Idag ville jag putsa alla fönstren, men jag är kort och våra fönster är höga. Det folk, är en dålig ekvation. Så resultatet blev lite hackigt eftersom jag fick hoppa. Men, vem tittar upp mot fönstrets överkant, egentligen?
Man märker inte hur mycket damm man har förrän man tar bort det. Denna sanning intresserar mig mycket. Plötsligt såg man gitarrens trä (vilket också visar mitt otroliga intresse för att spela) den riktiga färgen på byrån och tavlornas motiv -ni anar inte hur ofta jag är i mitt rum. Dammvippor, kemikalier, vatten, tvål och återigen kemikalier. Vad hade man gjort utan dem? Vips så är smutsen borta, lika snabbt som på teveshop.
Förutom det fruktansvärt dålig och pinsamma programmet voiceTV, var faktiskt teveshop ett av de underhållande programmen idag. De sålde en mixer och jag blev nästan, så gott som, ganska sugen på deras nygjorda milkshakes.
-faaantastic!
-look how greeeeaat these chocolate-peppermint-vanilla-milkshakes look
– yeeah, ohh, woooow

Sen gjorde dem jordgubbs drinkar med Margarita-extrakt. Det lät väl gott? De krossade jordgubbar, krossade is och hällde på extraktet.
– Soo fresh!
Ellerhur, det är ju trots allt frukt i den och vi vet ju alla hur det är då. Frukt = fräscht och nyttigt. Om du sedan har choklad, kemikalier, glass eller grädde till, det spelar ingen roll. Nyttigt förblir nyttigt, vad du än stoppar in som ”extra tillsats”.
För extra party kunde man sedan använda behållaren man mixat i, som ett vackert och coolt partyglas. Ojojo. Det enda man behövde göra var att skruva på den medföljande färgfulla ringen som man naturligtvis kommer att tappa bort. Men då kan man säkerligen köpa till nya ringar, eftersom att hälla upp den ”naturliga” drinken i ett vanligt glas, ja, det går inte för sig. Tillverkar man i teveshop-anda ja, då serverar, sover, duschar man i teveshop.