- där tankar ebbar ut i ord

söndag, oktober 30

helgmattematik.

Jag har kommit på tre saker som riktigt förargar mig. Det kliar i mina ögon och fingrar när följande saker traskar förbi. Därför hade jag tänkt dela med mig av dem, så att vi kan utplåna dem för alltid.

1. Snälla människor. Om du köper en ny kavaj/kappa/jacka/kjol med slits eller sprund, Snälla. Det fabrikanterna gjort är att de oftast har tråcklat ihop vecket/slitsen/sprundet så att plagget ska hålla sin kondition bättre. MEN! När produkten har lämnat butiken, ser inte korset lika vackert ut på din rygg/bak. Därför ber jag nu er alla, titta närmre på era plagg och fram med sprättaren. Bort med korsen!

2. Om du köper ett par nya eleganta pjuck från Din sko eller dylikt, hoppas jag att din första tanke, eller kanske andra, blir: Jag måste ta bort lapparna under skon, INNAN jag börjar använda dem. Har vi inte alla sett lappar under skorna på personen som går framför, följt av ett litet ryck i smilbandet? Dra bort dem sekunden efter det att du både betalt och bestämt dig för att behålla dem.

3. Denn sista saken som störde mig enormt igår var en artikel i Trelleborgs allehanda. Även känd som en av Nordeuropas bästa och mest lästa tidning, om någon undrade. Nej.

Orange var tydligen en av de nya modefärgerna enligt en fräsch ny reporter. Jasså, se där. Rätta mig gärna ni därute som kanske vet mer, men nej. Tro mig, Trelleborg. Nej. Visst den finns väl med och förgyller dina höstdagar, men den har inte varit it-färg (om den ens blev det då) sedan boss lanserade sin unga, orangea serie. Och vad var det, år sedan?

Jag lider för tillfället av lätt sko-panik. Var finns alla ”snygga-flashiga-passar-till-allt-och-ingen-har-dem-fast-de-är-väldigt-billiga”? Ingenstans, vänner. Praktiska dojor är så out of the question eftersom är oftast är så..snygga. Stövlar finns ju alltid i en uppsjö, men det finns ALLTID något fel på dem. Fel nyans, ful snörning, varför broderier, fel material, fruktansvärd klack. Ja, dessa ilandsproblem. Kvar finns två par modeller som jag kan tänka mig flanera runt med . Antingen har vi den nya, maskulina varianten a la pappas kostymskor. Men man måste hitta rätt och det ä nu, annars blir det så pippi. Eller så har vi modellen leta leta leta efter ett par snygga sneakers. Jag vet exakt hur de ser ut, men jag inte sett dem någonstans. Suck. Mitt hopp ligger på köpenhamnsturen i veckan där- The search goes on.