- där tankar ebbar ut i ord

söndag, oktober 23

lilla bibeln

Jag hittade min festivalbibel idag, när jag rensade i mitt rum. Denna gudagåva som en man på Malmöfestivalen gladligen gav mig. Jag såg väl ut att sakna en övre ande. Så rätt.

Så, jag tänkte. Jag får väl ge hyckleriet en chans. Så jag började läsa. Jag citerar:

"jag vet bosse, vi var på fest i Malmö, jag upplevde att gud sa till mig att vi skulle åka hem direkt, någon behövde vår hjälp. Just när vi satte nyckeln i dörren hörde vi signalerna."

mm. ofta. Det är jättebra att gud hjälper folk ur deras problem, som denna man, som led av svår depression. Men, seriöst. jag kan tro på en gud, men jag kommer aldrig att tro på religionen.

Detta har lett till många heta diskussioner mellan mig och mina kristna kompisar. Då jag aldrig kan förstå vad de tror på. Jesus? - När detta mer är en historia. Att han levde samtidigt som ett fungerade romerskt samhälle, har jag svårt att koppla ihop. Just detta, kan jag aldrig förklara bra, men ni får tolka det som ni vill. För det är väl det dem säger, att man får tro och tolka som man vill?

" Led mig i din sanning, lär mig,

du som är min Gud, min räddare,

ständigt hoppas jag på dig."

ja, herregud. Det är galet.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag kommenterar detta imorron! är rent för trött nu!

01:37  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

22:26  

Skicka en kommentar

<< Home