- där tankar ebbar ut i ord

söndag, februari 19

hit med tårtan!

Det var torsdagskväll, timmen var sen och plötsligt kom infallet– Här ska det bakas så det stor härliga till!

Pappa fick hämta det saknade sockret medan jag gjorde förberedelserna. Två timmar senare var plåtarna fyllda. Havrefras med personlig touche´ och kardemummaskorpor luktades i hela huset. Farligt gott! Kardemumma, denna sjukt underskattade krydda. Jag associerar alltid till änglar när jag hör kryddans namn, utan egentlig orsak. Sådana där änglar som pryder bokmärke, lutandes på moln.

Jag är så trött på alla dessa trendiga, sunda kakor, alla snitsiga hopkok. Muffins med alla möjliga toppingar och kakor med alla tänkbara inbakade mojs. Var är de feta, krämiga, traditionella sju sorters kakor, gräddtårtorna och kanellängderna? När Café-kulturen blev avskalad och hipp, sundare och mer kaffe-inriktad, då försvann våra kaffebröd. Det är egentligen bara nu på våren som vi tar upp vårt arv, genom semlorna. För idag går man för att dricka kaffe och ta en kaka vid sidan av, förut var det tvärtom. Är kakorna idag verkligen något att spendera pengar på? Nej. Hur ofta blir man inte besvikne på en torftig kladdkaka, en torr bulle eller en osmaklig kanelbulle? – alltför ofta.

Jag är banne mig sugen på en riktigt stor vanlijkrämsfylld bulle och en varm choklad. Tantfika deluxe med kakor och kaffe och påtår för en femma hade inte heller suttit fel. Bojkotta Espressohouse och alla kaffesorter därtill, ta er till Hollandia istället och smaska i er en stor tårtbit, en kanna kaffe och känn er sådär vintage-tantiga.